Sunday, December 12, 2010

Dugaan Vs Pasrah

Dugaan setiap hari mesti datang kat kita...sebagai seorang Islam kita harus menerima dengan hati terbuke. Sepatutnya kita tak patut ataupun tidak layak untuk mengeluh! tetapi kita selalu mengeluh.. Sape je yang tak mengeluh.. Lagi-lagi aku ni hah..tapi aku tak lame mengeluh sebab nanti buang tenaga je...penat tau mengeluh ni..

So aku da buat calculation secara rambang..memandangkan aku ni student accounting so aku wat estimation untuk next semester.. Idea ni terhasil apabila aku menaip kat carian student portal untuk UiTM...aku ingat nak check jumlah yuran yg perlu dibayar tapi tak ade lagi..mungkin admin belum update lagi....tetiba aku klik pada link course timetable Jan-Mei 2010..

Scroll punye scroll...aku terkejut... dan jerit AAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!! Ya Allah! betul ke dengan apa yang aku nampak ni...aku gelabah buat seketika...hurmmm...rasa nak nangis pun ada gak tapi time tu kawan aku, Ayuni yang tenangkan aku..kalau tidak mati kutu la aku jawabnya..

So mari tengok benda ni!
Jumlah Belajar Dalam Kelas = 70 hari

Cuti Sem + Cuti Belajar = 9 hari (tu pun aku da reserve 2 hari incase nak balik time cuti sem)

   Jumlah = 79 hari
   J. Subjek = 6
   1 hari = 24 jam

Therefore,
               79/6 = 13.17 hari

               13.17 hari X 24 jam = 316 jam

Conclusion: Kita ada 316 jam..jumlah yang agak banyak tapi bila tengok hari hanye ada lebih kurang 13 hari je.. 1 subjek kita tak tau lagi ade brape bab..kalau ada 10 bab?? 1 hari 1 bab then hari selebihnye kena bahagi2..tak tolak makan, solat dan tidur..tu pun kalau tak pegi meronggeng la..

Akhir kata: Ya Allah...aku mohon kepada kau....permudahkanlah segala urusan aku untuk menempuh semester hadapan...Sesungguhnya aku pasrah dengan ketentuan MU..Amin...

1 comment:

  1. sila amik award ye

    http://ayu-dunia.blogspot.com/2010/12/merangkul-award.html

    ReplyDelete